
Pasakyti, kad „esu geras vairuotojas“ norėtų kiekvienas. Tačiau niekas mūsų neegzaminuoja, niekas neverčia toliau mokytis, gavai vairuotojo pažymėjimą ir jau esi lygiateisis eismo dalyvis, gali važiuoti, kur nori ir kaip nori.
Deja, vos ne kas dieną susiduriame su įvairiais kolegomis kelyje, vieni kelia nuostabą, kiti priverčia nusišypsoti, treti – nusivilti. Kas yra geras vairuotojas? Ar juo tampama? Kokios savybės svarbiausios, norint juo tapti?
Apie tai, kas yra geras vairuotojas, kalbėjomės su Artūru Pakėnu, žurnalo „Autosportas“ redaktoriumi, kvalifikuotu autotransporto inžinieriumi bei autosporto lenktynininku.
Ar sunku apibrėžti, kas yra geras vairuotojas?
Norint atsakyti į klausimą „Kas yra geras vairuotojas?“ reikia susikurti vairuotojo modelį:
Kažin, ar galima vertinti kaip gerą vairuotoją tą, kuris „laksto“ miestų gatvėmis ir užmiesčio keliais gąsdindamas kitus vairuotojus, sukeldamas įtampą daugelio kelyje sutiktų kolegų. Ir kažin ar verta didžiuotis savo gebėjimais vairuoti išgėrus…
Todėl tai būtų gerai apmokytas vairuotojas, vidutinio amžiaus, paisantis elgesio su kitais vairuotojais normų, t.y. mandagus ir malonus, geros sveikatos, vairuojantis automobilį be įtampos, didelis blaivininkas, nevarginamas kasdieninių rūpesčių, neagresyvus, ne pesimistas ir ne per didelis optimistas, puikiai žinantis savo automobilio konstrukcijos ypatumus ir nuolat tobulinantis savo meistriškumą.
Kaip matome šiame apibūdinime nieko nekalbama apie tokio vairuotojo lytį, socialinę padėtį ir kitus subjektyvius dalykus.
Kokiomis savybėmis pasižymi geras vairuotojas?
Būdingiausios gero vairuotojo savybės – mandagumas, santūrumas, blaivumas, agresijos nebuvimas, Kelių Eismo taisyklių laikymasis. Beje, jos labiau būdingos moterims nei vyrams. Todėl moterys pilnai gali būti puikiomis vairuotojomis, nepaisant kai kurių vyrų kritiško požiūrio į jų gebėjimus šioje srityje.
Nenuskriaudė gamta ir vyrų, suteikdama jiems racionalumą, ryžtingumą, gerą erdvės pojūtį ir judesių koordinaciją bei emocinį stabilumą.
Žvelgiant apibendrintai tampa aiškų, kad kiekvienos lyties atstovai turi dalį geram vairuotojui būtinų savybių, tačiau jų nepakanka pasiekti meistriškumo viršūnių. Todėl bet kuris asmuo, siekiantis tapti geru vairuotoju, privalo asmeniškai (ar padedamas trenerių) išsiugdyti būtent jam trūkstamas savybes.
Be to, gero vairuotojo bruožus reikia nuolat ugdyti.
Taip pat norėčiau pažymėti, kad jei kartais ir analizuoju objektyviai egzistuojančius skirtumus tarp vyrų ir moterų vairavimo ypatumų, tai darau ne dėl to kad patvirtinti tarp dalies vyrų egzistuojantį neigiamą požiūrį į vairuojančias moteris, o priešingai – siekdamas įrodyti, kad kiekvienas asmuo, turintis normaliais psichofiziologines savybės, nepaisant lyties, gali tapti geru vairuotoju.
Kaip tampama geru vairuotoju?
Kaip vieną iš gero vairuotojo požymių paminėjome siekį pastoviai kelti savo meistriškumą. Garsus Lenkijos lenktynininkas ir saugaus eismo specialistas S.Zasada, knygos „Saugus greitis“ autorius, yra pasakęs – „Atrodytų, vairuoti labai paprasta: mokėk tik pajudėti iš vietos, junginėti pavaras, daryti posūkius ir stabdyti. Viso to galima išmokti per keletą dienų. O paskui… mokytis visą gyvenimą, nuolat patiriant ką nors naujo“.
Tik pastoviai kaupiama vairavimo patirtis ir nenutrūkstamas savęs tobulinimas šioje srityje leis vairuotojams jaustis saugiais kelyje.
Automobilis – ne tik transporto priemonė. Jis tapo mūsų įpročių dalimi, jis keičia mūsų mąstymo ir gyvenimo būdą. Jis neatskiriama mūsų profesinio, visuomeninio ir kultūrinio gyvenimo dalis. Sunku įsivaizduoti šiuolaikinio žmogaus gyvenimą be automobilio.
Na, o geras vairuotojas – tai pirmiausia tas, kuris suvokė šį reiškinį ir žino, kad nebus tikros asmeninė kultūros be noro tapti dar kultūringesniu.
Kalbėjosi Laima Staknytė-Patinskienė