
Termometro stulpeliui nukritus žemiau nulio kelius nuklojęs sniegas primena: artėja pats darbymetis kelių priežiūros tarnyboms. Tačiau, kaip sako kelininkai, nors kovai su sniegu pasiruošta, vairuotojams nereikėtų pamiršti, kad saugumas keliuose priklauso ir juo jų pačių.
Technika paruošta iš anksto
Nors dažnai juokaujama, kad žiema ir kelininkus, ir vairuotojus užklumpa netikėtai, šiemet keliuose triūsiantys darbininkai tikina – staigmenų nebus, mat laukiantiems darbams pasiruošta iš anksto. Pirmųjų žiemos speigų laukė jau parengta sniego valymo ir druskos barstymo technika, apmokytas personalas, paruošti 55 druskos ir 36 smėlio–druskos sandėliai, kuriuose kelio dangai barstyti skirtų medžiagų turėtų pakakti iki 10-ties savaičių.
Artėjant žiemai buvo suskubta atnaujinti ir seną, susidėvėjusią sniego valymui ir druskos barstymui skirtą techniką. Kad žiemos pradžioje darbai vyktų sklandžiai valstybinės įmonės įgijo 8 naujus traktorinius valytuvus, 17 automobilinių barstytuvų ir 8 autogreiderius.
Pasak kelininkų, 2014-2015 metų žiemos sezono metu kelių priežiūros finansavimas išlieka panašus kaip ir praėjusiais metais ir, nepaisant kai kurių mechanizmų ar medžiagų brangimo, kelių priežiūros kokybė šią žiemą bus neprastesnė nei pernai.
Vairuotojams reikia ir pakantumo
Nepaisant to, kad žiemą valstybinės reikšmės keliuose burzgia daugiau kaip 800 sniego valymo ir druskos barstymo technikos priemonių ir išberiama iki 85 tūkst. tonų druskos, esant dideliam kritulių kiekiui kelininkams neretai prireikia gerokai daugiau laiko pusnims keliuose įveikti, tad vairuotojams kartais tenka šiek tiek pakentėti.
Kelių tarnybų teigimu,vairuojantiems reikėtų suprasti, kad žiemą tokios kelio dangos, kokia būna vasarą tikėtis neverta, o sningant ir pustant eismas būna sudėtingas, keliams sutvarkyt reikia daugiau laiko, juolab, kad meteorologinės sąlygos nuolat kinta.
Vienas didelis automobilinis barstytuvas, kuris talpina apie 8-9 tonas druskos per 2 valandas vienu reisu nuvalo ir pabarsto apie 30 km kelio. Vien magistraliniams keliams nuvalyti ir pabarstyti prireikia apie 3 val., o krašto keliams – 4 val. Taip pat tai kainuoja ir nemažai lėšų. Norint kartą pabarstyti visus magistralinius, krašto ir rajoninių kelių pavojingus ruožus tenka atseikėti apie 1 mln. Lt.
Žiemos metu iš viso valoma daugiau kaip 21 tūkst. km valstybinės reikšmės kelių, barstoma – 9 444 km. Nuolat barstomi magistraliniai ir krašto keliai, kurių ilgis siekia daugiau kaip 6 tūkst. km bei rajoniniai keliai, kuriuose eismo intensyvumas yra didesnis nei 1000 automobilių per parą – o tai papildomi 1392 km.
Taip pat barstomi skirtingų lygių sankryžų jungiamieji keliai ir pavojingiausi rajoninių kelių ruožai, tad žiemos metu kelininkams tenka paplušėti iš peties, o darbo netrūksta visą sezoną.
Dauguma rajoninių kelių nebarstomi, o valomi tik nuvalius pagrindinius kelius. Siaučiant stipriai pūgai dalis rajoninių kelių kurį laiką gali būti nevalomi, tačiau pasibaigus pūgai jie paprastai pilnai sutvarkomi maždaug per 2 dienas.
Ir kelių barstyti reikia reglamento
417 km Pasvalio rajono teritorijoje esančių valstybinės reikšmės kelių prižiūri Pasvalio kelių tarnyba. Apskrityje dirbantys kelininkai jau gavo Lietuvos automobilių kelių direkcijos patvirtintą Kelių priežiūros per ateinančią žiemą tvarką. Pasak Pasvalio kelių tarnybos viršininko Vlado Žalkausko, ši tvarka nedaug skiriasi nuo galiojusios praėjusią žiemą ir daugiausiai dėmesio kaip ir pernai planuojama skirti magistralės „Via Baltica“ atkarpai tvarkyti. Šiame ruože kelių tarnybos budi nuolat, o kelią privaloma nuvalyti ir pabarstyti ne vėliau kaip 2 val. po snigimo, tad vairuotojams bėdų neturėtų kilti.
Tuo tarpu Telšių regione jau nuo spalio 15 dienos kasdienę žiemos tarnybą pradėjo VĮ „Telšių regiono keliai“ padaliniai. Naudojantis informacine sistema KOS, kurioje renkama informacija apie eismo sąlygas, meteorologines prognozes planuojami ir kelininkų darbai. Pirmiausia regione bus barstomi keliai, kuriuose eismo intensyvumas didžiausias. Vėliau – mažesnio intensyvumo keliai: krašto ir rajoniniai.
Žiemą krašto keliai valomi ir barstomi pagal II ir III krašto kelių, o rajoninės reikšmės keliai – pagal I, II, III rajoninių kelių priežiūros lygius. Pirmiausia tvarkomi I kelių priežiūros lygio keliai, kuriuose eismo intensyvumas didžiausias ir siekia daugiau kaip tūkst. automobilių per parą. Tokie keliai pasikeitus oro sąlygoms nuvalomi ir pabarstomi ne vėliau kaip per 5 darbo valandas, nustojus snigti ar pustyti. Vėliau tvarkomi I ir II rajoninių kelių priežiūros lygį atitinkantys keliai, kuriuose eismo intensyvumas mažesnis nei tūkst.automobilių per parą, bet didesnis už 500. Šie keliai barstomi tik po lijundros arba plikšalos prieš tai nuvalius ir pabarsčius I lygio kelius.
Likę rajoniniai keliai prižiūrimi pagal III rajoninių kelių priežiūros lygį. Tokie keliai nebarstomi, sniegas valomas tik sutvarkius magistralinius, krašto ir svarbiausius rajoninius kelius.
Tačiau, nors keliai nuolat prižiūrimi, kelininkai primena, kad žiemą eismo sąlygos yra žiemiškos, todėl net ir valant sniegą ar barstant kelio dangą, vairuotojams reikia būti ypač atidiems, pasirinkti saugų greitį ir atstumą bei prisiminti saugaus vairavimo slidžiame kelyje taisykles, o po ranka ne pro šalį būtų turėti ir kastuvą bei druskos mišinio keliui pabarstyti.